Volvo V70 2.5T AWD -98

Till en början...

...tänkte jag berätta lite om hur det gick när jag köpte min V70 AWD. Vi tar det helt ifrån början. Det bilintresse som växte fram i och med köpet hade jag själv inte en aning om. Det hela började då jag skulle skaffa en ny bil i början av 2005. Jag hade länge haft en viss förkärlek till Volvo's V70 97-00. Det har alltid varit en modell som för mig varit ögonfallande. Jag satt och kollade runt på blocket och hittat denna. Det slutade med att bilen blev i min ägo den 15/1-2005. Utrustningen i bilen var generöst påkostad ifrån början. Annonstexten lyd följande:

13500 mil, Pärlemometallic (417), 5-vlx, ECC, Mr CAP behandlad, Ferrita med dubbla 2,5" utblås, Nivåreglering, Ädelträ inlägg, Stänkskydd, Immobilizer, Halvskinn, El-speglar, El-hissar, Stolsvärme fram/bak, Gummimattor, Rostfria instegsskydd, Stereo ,med fjärr inkl 1200W slutsteg med 10" subwoofer och CD-vxl, Delbart drag, C-lås med larm, Farthållare, ABS, Airbag förare sida, Vinge, TRACKS, SIPS, Diff bak, Lastrumsmatta/-nät, Färddator, Dimljus, Hjullåsmuttrar, Full servicebok, Nybesiktigad, En tidigare ägare, Svensksåld.

Till en börjanhände det inte så mycket med bilen. Det som senare skulle komma att hamna först på listan var sportluftfilter och chip. Den 18/3 -05 bar det av till AutoTech Motor (ATM) i Trollhättan. Där hade jag tid för konvertering till ATM Steg 2 (240HK). Detta omfattar chip, filter och rostfritt Feritta 2,5" med dubbla utblås.

Eftersom jag redan hade avgassystemet så behövde jag endast komplettera med chip och filter. Vilket i sin tur medförde att jag sparade X antal tusenlappar. Det blev en heldag i Trollhättan. Jag åkte tidigt på morgon och kom hem sent på kvällen, 64 mil tur och retur. Men det vet det värt, varje mil och varje krona. Jag blev jätte nöjd med resultatet. Effekten kommer vid höga varv ganska motsagt ett lätt trycks turbo. Under tiden som jag var hos ATM fick jag bara sitta ned dricka kaffe, läsa tidningar och ha det allmänt trevligt. Jag kände mig väl omhändertagen hos ATM. Tyvärr har jag inga bilder ifrån Trollhättan. Resultatet var häpnadsväckande, speciellt för mig som aldrig tidigare haft någon turbobil och definitivt inte chippad. OJ vad jag tyckte att det skottade iväg när man tryckte på gasen. Ettan och tvåan har begränsningar, bilen drar inte för fullt på de växlarna. Medan trean, fyran och femman drar för fulla muggar. Riktigt roligt från 3500rpm. I och med optimeringen nås lägre bränsleförbruning och förbättrad förbränning. Därigenom bidrar man till mindre miljöutsläpp. Självklart drar bilen mera bränsle om man gasar mycket.

Under de två till tre efterföljande månader hände inte så mycket med bilen. Under sommaren så lämnade jag in bilen på Skylt & Dekor i Ludvika för toning av fem rutor. Resultatet av det ser Du under Projekt/Länkar. Sedan under sen sommaren konverterade jag om till Volvo original R-bromsar fram, med EBC Green Stuff belägg runt om. Jag renoverade samtidigt alla bromsok, blästrade de och målade upp dem, bytte skivor samt handbromswire x2. Bytte även till R-front och lackerade lite små detaljer på bilen. Även detta finns att beskåda under Projekt/Länkar. Så som bilderna i galleriet visar exakt så ser bilen ut idag.

| Performace by Bugbear | Smedjebacken | Sweden | 070-656 48 11 | Webmaster |